Защо мениджмънт а не управление – първо, защото терминът придоби гражданственост, популярност и широко се изполва в специализираната литература; и второ – понятието „управление“ предизвиква строго определени асоциации и поставя по-тесни рамки.
1. Същност – мениджмънтът е ръководство и управление. Той е процес на планиране, организиране , ръководене и контролиране на работата и работещите. Мениджмънта е съзнателно въздействие на управляващия събект върху управлявания обект.
a) Организация – група хора съзнателно координиращи своята дей-ност за постигане на обща цел.
- Повече от двама души , смятащи се за членове на групата, имат поне една обща цел, и имат желание да работят заедно за нейното постигане.
b) Опорни точки за същността на мениджмънта
- Целенасочено координиране на развитието и дейността на организацията;
- Управление на хора, организиране на действията и на взаимо-отношенията им
- Насочен към постигане на определените цели
- Наука за ефективната организация
- Изкуство
- Процес нанепрекъснато вземане на решения
- Процес на обработване на информация и определяне на стратегия
2. Функции на мениджмънта:
а) планиране – поставяне на цели и решаване как е най-добре да бъдат постигнати;
б) организиране – определяне и подредба на производствените ресурси ( човешки, материални, нематериални ) така , че плановете да бъдат успешно изпълнени;
в) ръководене – процес на въздействие върху поведението на другите за постигане целите на организацията;
г) контролирането – регулиране на организацията така , че сегашното състояние на чакваните организационни цели и норми ( стандарти), Една от задачите на мениджъра е да сравнява действителното състояние с предварително желаното( прогнози-зираното, планираното)